СМЫСЛ И НАЗНАЧЕНИЕ ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ И ОБРАЗОВАНИЯ

В.И. Беляев, А.А. Шаталов
💾 СМЫСЛ И НАЗНАЧЕНИЕ ИСТОРИКО-ПЕДАГОГИЧЕСКОГО ЗНАНИЯ И ОБРАЗОВАНИЯ
Академия социального управления, Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. Авторы обосновывают объективную необходимость усиления историко-педагогического компонента в аспекте профессионального и гражданского воспитания будущих педагогов, его методологической функции: без истории нет теории и самой педагогики; без исторического компонента в исследовании нельзя приблизиться к истинно научному знанию. Ключевые слова: историко-педагогический компонент; образование; воспитание; социализация; соборность; научная истина; теория познания; диалектика; история педагогики.

SUMMARY

MEANING AND APPOINTMENT OF HISTORICAL AND PEDAGOGICAL KNOWLEDGE AND EDUCATION
V.I. Belyaev, A.A. Shatalov
Academy of Social Management, State University of Humanities and Technology

Abstract. The authors substantiate the objective need to strengthen the historical and pedagogical component in the aspect of professional and civic education of future teachers, its methodological function: without history there is no theory and pedagogy itself; without the historical component in the study it is impossible to approach the true scientific knowledge. 

Key words:  historical and pedagogical component; education; upbringing; socialization; conciliarity; scientific truth; theory of knowledge; dialectics; history of pedagogy.