НУМИНОЗНОЕ В ПРОЗЕ Г. ГАЗДАНОВА

Е.Е. Иванов
💾 НУМИНОЗНОЕ В ПРОЗЕ Г. ГАЗДАНОВА
Иркутский государственный университет

Аннотация. В статье творчество Г. Газданова анализируется в аксиологическом ключе. Универсалия «нуминозное» использована как возможность интерпретации духовного содержания художественного текста. «Божественное» начало как всеобщее, не связанное с какой-то определённой религией, «ма­трица всех религий» в концепции Р Отто и его последователей рассмотрено телеологически: в ме­тароманном плане как эволюция метагероя, в архитектонике повествования и в соотношении автор-нарратор. Устанавливается феноменологическая взаимосвязь между своеобразным психологизмом, художественной философией и нуминозным в прозе Г. Газданова. Архаическая глубина данного поня­тия примиряет рациональное и интуитивное, случайное и закономерное, невыразимое и несомненное. В контексте нуминозного определяется и смысл жизни, как беседа и «сотрудничество» с Абсолютом. Дискурс буддизма в метапоэтике Г. Газданова также предстаёт как одно из проявлений нуминозного. Историкосемантический, структурносемиотический, герменевтический методы анализа выявляют целостность картины мира писателя. Всеобъемлющая категория нуминозного позволяет суммировать размышления над духовным наполнением прозы Г. Газданова, объединяя проблематику стиля (ирреализм), стратегии повествования (нарративное-анарративное), мифопоэтику (Мифологема Вечной Женственности) и художественный психологизм (утопическое сознание).  

Ключевые слова: «иное»; «присутствие»; божественное; «тварность»; анарративное.

SUMMARY

NUMINOUS IN THE PROSE BY G. GAZDANOV

Е.Е. Ivanov
Irkutsk State University

Abstract. In this article the work by G. Gazdanov is analyzed in an axiological manner. The numinous universal is used as an opportunity to interpret the spiritual content of a literary text. The “divine” principle as a universal, not associated with any particular religion, the “matrix of all religions” in the concept of R. Otto and his followers is considered teleologically: both in the metaromaniac plan as the evolution of the metagero, and in the architectonics of the narrative, and the author-narrator relation . The phenomenological relationship between a kind of psychologism, artistic philosophy and the numinous in G. Gazdanov's prose is established. The archaic depth of this concept reconciles the rational and the intuitive, the accidental and the natural, the inexpressible and the undoubted. In the context of the numinous, the meaning of life is also determined, as a conversation and "cooperation" with the Absolute. The discourse of Buddhism in G. Gazdanov's metapoetics also appears as one of the manifestations of the numinous. Historical-semantic, structural-semiotic, hermeneutic methods of analysis reveal the integrity of the writer's picture of the world. The all-encompassing category of numinous allows us to summarize reflections on the spiritual content of G. Gazdanov's prose, combining the problems of style (unrealism), storytelling strategies (narrative-anarrative), mythopoetics (Mythologem of Eternal Femininity) and artistic psychologism (utopian consciousness). 

Key words:  “other”; “presence”; divine; “creation”; anarrative.