ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ В ВОЕННОМ ИНСТИТУТЕ

Р.К. Серёжникова
💾 ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ УСЛОВИЯ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ БУДУЩИХ ОФИЦЕРОВ В ВОЕННОМ ИНСТИТУТЕ
Санкт-Петербургский военный ордена Жукова институт войск национальной гвардии Российской Федерации

Аннотация. Образовательный процесс в современных условиях модернизации системы высшего военного образования активизирует коренные изменения стратегии и тактики профессиональной под­готовки будущих офицеров, что обусловлено реалиями современности, в частности глобализацией и интернационализацией экономической среды, становлением информационного коммуникативного ме­гапространства, требующих специалиста со сложившейся системой профессиональных знаний, уме­ний и навыков и высокой профессиональной культурой. Представлена содержательная характеристика понятия «профессиональная культура» в соответствии с образовательной стратегией, ориентирующая на развитие личности будущего офицера. Теоретический анализ позволил автору с позиции педаго­гического подхода на основе структурного анализа определить сущность понятия профессиональной культуры будущего офицера как обобщенное отражение его личностно-профессиональной характери­стики в военно-профессиональной области, которая определяет наиболее приоритетные способы осу­ществления профессиональной деятельности, характеризует его гуманистическую направленность и проявляется во внутренней (культура мышления, эмоциональная культура) и внешний (культура обще­ния, культура поведения) сферах. Проведенный анализ позволил выделить структурные компоненты профессиональной культуры (когнитивный, коммуникативный, мотивационный, эмоциональный, пер­цептивный) и педагогические условия, способствующие ее развитию. Оптимизация процесса разви­тия профессиональной культуры будущих офицеров осуществляется в Санкт-Петербургском военном ордена Жукова институте войск национальной гвардии за счет введения в образовательный процесс комплекса педагогических условий, а именно: обеспечение устойчивой мотивации; обогащение гумани­тарных дисциплин нормативного цикла культурной проблематикой; использование в образовательном процессе активных и интерактивных методов обучения.  

Ключевые слова: будущий офицер; курсант; морально-политическое воспитание; педагогические условия; профессиональная культура.

SUMMARY

PEDAGOGICAL CONDITIONS FOR THE DEVELOPMENT OF FUTURE OFFICERS’ PROFESSIONAL CULTURE AT THE MILITARY INSTITUTE

R.K. Serezhnikova
St. Petersburg Military Order of Zhukov Institute of National Guard Troops of the Russian Federation

Abstract. The educational process in modern conditions of modernization of the system of higher military education activates radical changes in the strategy and tactics of professional training of future officers, which is due to the realities of our time, in particular globalization and internationalization of the economic environment, the emergence of an information communicative mega-space, requiring a specialist with an established system of professional knowledge, skills and abilities and high professional culture. The substantive characteristic of the concept of "professional culture" is presented in accordance with the educational strategy, orienting towards the development of the personality of the future officer. The theoretical analysis allowed the author, from the standpoint of the pedagogical approach, on the basis of structural analysis, to determine the essence of the concept of the professional culture of a future officer as a generalized reflection of his personal and professional characteristics in the military-professional field, which determines the most priority ways of carrying out professional activities, characterizes his humanistic orientation and manifests itself in the internal (culture of thinking, emotional culture) and external (culture of communication, culture of behavior) spheres. The analysis made it possible to identify the structural components of professional culture (cognitive, communicative, motivational, emotional, perceptual) and pedagogical conditions that contribute to its development. Optimization of the development of the professional culture of future officers is carried out in St. Petersburg Military Order of Zhukov Institute of National Guard Troops by introducing a complex of pedagogical conditions into the educational process, namely: ensuring sustainable motivation; enrichment of humanitarian disciplines of the normative cycle with cultural issues; the use of active and interactive teaching methods in the educational process. 

Key words: future officer; cadet; moral and political education; pedagogical conditions; professional culture.