РОЛЬ ЛИЧНОСТНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ В КОРРЕКЦИИ ФОНЕТИЧЕСКОГО НЕДОРАЗВИТИЯ РЕЧИ В ЮНОШЕСКОМ ВОЗРАСТЕ

Д.В. Солдатов, К.С. Рачкова
💾 РОЛЬ ЛИЧНОСТНЫХ ОСОБЕННОСТЕЙ В КОРРЕКЦИИ  ФОНЕТИЧЕСКОГО НЕДОРАЗВИТИЯ РЕЧИ В ЮНОШЕСКОМ ВОЗРАСТЕ
Государственный гуманитарно-технологический университет
Ликино-Дулевский политехнический колледж - филиал Государственного гуманитарно-технологического университета
 

Аннотация.В статье рассматривается проблема связи речевых и неречевых нарушений и возможности коррекции фонетического недоразвития речи в юношеском возрасте. Авторы исследования приходят к выводу, что для эффективной коррекции фонетических нарушений в юношеском возрасте важно актуализировать личностный потенциал и, в частности, мотивы преодоления речевого дефекта, что отличает логопедическую работу с юношами от аналогичной работы с детьми. Ключевые слова: фонетическое недоразвития речи, коррекция звукопроизношения, особенности личности, самооценка, мотивация, юноша.

SUMMARY

THE ROLE OF PERSONAL FEATURES IN THE CORRECTION OF THE PHONETIC INSECURITY OF SPEECH AT A YOUNGER AGE
D.V. Soldatov, K.S. Rachkova
State University of Humanities and Technology
Likino-Dulevsky Polytechnic College, branch of State University of Humanities and Technology

Abstract. The article deals with the problem of communication between verbal and non-verbal disorders and the possibility of correcting phonetic underdevelopment of speech in adolescence. The authors of the study come to the conclusion that in order to achieve positive results in the correction of phonetic disorders in adolescence, it is important to update the personal potential and, in particular, the motives for overcoming the speech defect, which distinguishes logopedic work with young people from similar work with children.

Key words: phonetic speech underdevelopment, correction of sound quality, personality characteristics, self-esteem, motivation, young man