МАКСИМ ГОРЬКИЙ В КИНОХРОНИКЕ

А.Г. Плотникова
💾 МАКСИМ ГОРЬКИЙ В КИНОХРОНИКЕ
Институт мировой литературы им. А.М. Горького Российской академии наук 

Аннотация.Использование кинохроники на уроках литературы при изучении биографии писателя соответствует ключевым требованиям к современному образовательному процессу, среди которых междисциплинарность, наглядность, актуальность информации. На начальном этапе развития кинооператоры пытались снять М. Горького на плёнку только ради коммерческой выгоды. В 1920-е гг. целью хроникёров была фиксация исторических событий, на этих кадрах Горький выступал как свидетель эпохи. В начале 1930-х гг. образ Горького в кинохронике становится средством создания положительного образа верховной власти в СССР. Ключевые слова:Максим Горький; кинематограф; кинохроника; история; литература; биография; литература в школе; литература в вузе.

SUMMARY

MAXIM GORKY IN THE NEWSREEL

A.G. Plotnikova
A.M. Gorky Institute of World Literature of Russian Academy of Sciences

Abstract. The use of newsreel at the lessons on Literature while studying the biography of a writer allows you to keep requirements for the modern educational process: interdisciplinarity, visibility and relevance of information. At the initial stage of the development of the cinema, the operators tried to film M. Gorky only for commercial gain. In the 1920s the goal of the chroniclers was to fix historical events; on these frames Gorky acted as witness of an era. In the early 1930s Gorky's image in the newsreel helps to create a positive image of supreme power in USSR.

Key words:Maxim Gorky; cinema; newsreel; history; Literature; biography; Literature at school; Literature at the university.