МЕТОДИКА ПРИМЕНЕНИЯ ТЕХНОЛОГИИ «ЯЗЫКОВОЕ ПОРТФОЛИО» КАК СРЕДСТВА ФОРМИРОВАНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННОМУ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ

О.Н. Поддубская, А.А. Суворова
💾 МЕТОДИКА ПРИМЕНЕНИЯ ТЕХНОЛОГИИ «ЯЗЫКОВОЕ ПОРТФОЛИО» КАК СРЕДСТВА ФОРМИРОВАНИЯ МЕЖКУЛЬТУРНОЙ КОМПЕТЕНЦИИ ПРИ ОБУЧЕНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНО ОРИЕНТИРОВАННОМУ АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация.Статья посвящена описанию методики применения технологии «языковое портфолио» для формирования межкультурной коммуникативной компетенции будущих специалистов, которая предполагает как получение лингвокультурологических знаний, так и формирование мотивационной готовности к межкультурному диалогу. Для полноценного межкультурного общения выпускник учебного заведения должен обладать сформированной межкультурной компетенцией, которая определяется исследователями как совокупность знаний, умений, способов и опыта деятельности построения и понимания высказываний в коммуникативных ситуациях, в рамках профессиональной коммуникации. Ключевые слова: личностно-ориентированное обучение; образовательная технология; языковое портфолио; межкультурная компетенция; профессионально ориентированный иностранный язык; методика.

SUMMARY

METHODOLOGY OF THE APPLICATION OF THE TECHNOLOGY «LANGUAGE PORTFOLIO» AS A MEANS OF FORMING INTERCULTURAL COMPETENCE IN TEACHING PROFESSIONALLY ORIENTED ENGLISH

O.N. Poddubskaya, A.A. Suvorova
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article is devoted to the description of the methodology for applying the technology of "language portfolio" for the formation of intercultural communicative competence of future specialists, which involves both the acquisition of linguistic and cultural knowledge and the formation of motivational readiness for intercultural dialogue. For full-fledged intercultural communication a graduate of an educational institution must have a developed intercultural competence, which is defined by researchers as a set of knowledge, skills, methods and experience of building and understanding expressions in communicative situations, as part of professional communication.


Key words: personality-oriented training; educational technology; language portfolio; intercultural competence; professionally oriented foreign language; methodology.