ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ВЗРОСЛЫХ И ДЕТЕЙ В ДОШКОЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ

Е.Д. Файзуллаева, А.А. Майер
💾 ПЕДАГОГИЧЕСКОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ВЗРОСЛЫХ И ДЕТЕЙ В ДОШКОЛЬНОМ ОБРАЗОВАНИИ
Томский государственный педагогический университет, Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация.В статье представлена актуальная проблема детско-взрослых отношений в образовании. С учетом психологии педагогического взаимодействия обозначены роли и позиции взрослого, определены роли и позиции ребенка. Раскрыты этапы взаимодействия и стадии развития субъектов в образовании, определены технологии построения оптимального педагогического взаимодействия взрослого и ребенка. Ключевые слова: педагогическое взаимодействие; психология отношений; развитие детства; социализация ребенка.

SUMMARY

PEDAGOGICAL INTERACTION OF ADULTS AND CHILDREN IN PRE-SCHOOL EDUCATION

E.D. Faizullaeva, A.A. Mayer
Tomsk State Pedagogical University, State University of Humanities and Technology

Abstract. The article presents the actual problem of child-adult relations in education. Taking into account the psychology of pedagogical interaction, the roles and positions of the adult are identified, the roles and positions of the child are determined. The stages of interaction and the stages of development of individuals in education are revealed, the technologies for constructing the optimal pedagogical interaction of an adult and a child are determined.


Key words: pedagogical interaction, psychology of relations, child's development, socialization of a child.