ОСОБЕННОСТИ ОТНОШЕНИЙ С УЧИТЕЛЕМ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ МОТИВА ДОСТИЖЕНИЯ УСПЕХА У ПЕРВОКЛАССНИКА

С. А. Дюпина
💾 ОСОБЕННОСТИ ОТНОШЕНИЙ С УЧИТЕЛЕМ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ МОТИВА ДОСТИЖЕНИЯ УСПЕХА У ПЕРВОКЛАССНИКА
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация.В статье показана связь результатов изучения отношений первоклассника с учителем и мотива достижения успеха. При благоприятных отношениях с учителем в системе мотивов деятельности обучающегося преобладают мотив достижения успеха и познавательный мотив. При неблагоприятных отношениях с учителем в системе мотивов деятельности первоклассника преобладают мотив избегания неудач и мотив долга и ответственности. Ключевые слова: эмоциональная восприимчивость; мотив достижения; мотив избегания неудач.

SUMMARY

FEATURES OF RELATIONS WITH THE TEACHER AS A FACTOR OF MOTIVE DEVELOPMENT OF SUCCESS ACHIEVEMENT OF THE FIRST GRADER

S.A. Dyupina
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article shows the connection of the results of studying a first-grader's relationship with a teacher and the motive for achieving success. With a favourable relationship with the teacher, the motive of success and the cognitive motive prevail in the system of motives of the student's activities. In an unfavourable relationship with a teacher, the motive of avoiding failures and the motive of duty and responsibility prevail in the system of motives for the activity of a first-grader.

Key words:  emotional susceptibility; achievement motive; failure avoidance motive.