ИДЕИ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ ФИЛОСОФОВ О ВОСПИТАНИИ ЛИЧНОСТИ

Юнусов А. М. 
💾 ИДЕИ ОТЕЧЕСТВЕННЫХ ФИЛОСОФОВ О ВОСПИТАНИИ ЛИЧНОСТИ
Государственный гуманитарно-технологический университет, г. Орехово-Зуево 

Аннотация. В статье рассматриваются вопросы, связанные с проведением реформы в сфере образования и воспитания в современном российском социуме и обосновывается необходимость прекращения её как не соответствующей истинным интересам русского и других народов России. Отмечается, что бездарное проведение образовательной реформы в России привело к разрушению всех форм образования дошкольного, школьного и вузовского. Ставится задача срочного принятие мер для возрождения отечественной системы просвещения и семейного воспитания. При такой постановке вопроса, естественно, важным является новое прочтение богатого отечественного педагогического опыта. Именно поэтому в статье широким планом рассмотрены идеи отечественных философов и мыслителей о воспитании личности (Ломоносова М.В., Герцена А.И., Чернышевского Н.Г., Белинского В.Г., Хомякова А.С., Киреевского К.И, Самарина А.Ф. и др.). Ключевые слова: засилье либеральной идеологии в вопросах образования и воспитания; изменение ориентиров в образовательной и воспитательной реформе; воспитание молодёжи в духе патриотизма, народных ценностей, гражданской ответственности.

SUMMARY

IDEAS OF DOMESTIC PHILOSOPHERS ON PERSONAL EDUCATION 
Yunusov A.M. 
State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo 

Abstract. The article deals with the issues related to the implementation of the reform in education and upbringing in the modern Russian society and justifies the need to stop it as not conforming to the true interests of the Russians and the other peoples of Russia. It is noted that the mediocre conduct of educational reform in Russia led to the destruction of all forms of preschool, school and university education. The urgent task is to take measures to revive the national system of education and family education. With such a statement of the question, it is natural that a new reading of the rich domestic pedagogical experience is important. That is why in the article the ideas of Russian philosophers and thinkers about personality education (Lomonosov M.V., Herzen A.I., Chernyshevsky N.G., Belinsky V.G., Khomyakova A.S., Kireevsky K.I. , Samarin A.F., and others) are considered. Key words:the dominance of liberal ideology in matters of education and upbringing; changing the benchmarks in the educational and upbringing reform; the education of young people in the spirit of patriotism; people's values, civil responsibility.