ОТ «ЧЕВЕНГУРА» ДО «КОТЛОВАНА»: СИМВОЛИКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОСТРАНСТВА В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ А. ПЛАТОНОВА

М.В. Яковлев
💾 ОТ «ЧЕВЕНГУРА» ДО «КОТЛОВАНА»:  СИМВОЛИКА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОСТРАНСТВА  В ПРОИЗВЕДЕНИЯХ А. ПЛАТОНОВА
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. В статье герменевтически исследуются символические аспекты романа «Чевенгур» и повести «Котлован» А. Платонова. Осмысляется интертекстуальность и метатекстуальность разного типа. Раскрываются художественные функции многозначных образов труда, коллективизма, социализма, коммунизма. Устанавливается, что эти концепты мировоззрения и художественного мира писателя формировали сложный подтекст, особую символическую реальность, имеющую вневременное содержание и значение. Ключевые слова: метатекст; миф; символ; социализм; А. Платонов; город; Чевенгур; котлован.

SUMMARY

FROM «CHEVENGUR» TO «THE PIT»: THE SYMBOLISM OF LITERARY SPACE IN THE WORKS BY A. PLATONOV

M.V. Yakovlev
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article hermeneutically examines the symbolic aspects of the novel «Chevengur» and the story «The pit» by A. Platonov. Intertextuality and metatextuality of different types are understood. The article reveals the artistic functions of multi-valued images of labour, collectivism, socialism, and communism. It is determined that these concepts of the worldview and the artistic world of the writer formed a complex subtext, a special symbolic reality that has a timeless content and meaning. 

Key words:  metatext; myth; symbol; socialism; A. Platonov; town; Chevengur; foundation pit.