ВЗАИМОСВЯЗЬ МОТИВАЦИИ И ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ГОТОВНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ ПОДРОСТКОВОГО И ЮНОШЕСКОГО ВОЗРАСТА К АКТУАЛИЗАЦИИ ЗНАНИЙ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С.118-125. ISSN 2500-350Х (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 118-125. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 159.9.07:37.015.3  

ВЗАИМОСВЯЗЬ МОТИВАЦИИ И ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ГОТОВНОСТИ ШКОЛЬНИКОВ ПОДРОСТКОВОГО И ЮНОШЕСКОГО ВОЗРАСТА К АКТУАЛИЗАЦИИ ЗНАНИЙ

Татьяна Николаевна Осинина1, Мария Николаевна Усцева2

1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия
1 tatyanaosinina@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1031-2617 
2 ustseva.maria@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-9940-2912

Аннотация. В статье представлены результаты исследования показателей учебной мотивации школьников как важных предикторов психологической готовности к актуализации знаний на этапе подготовки к государственной итоговой аттестации (ГИА). В исследовании использовались анкета «Готовность к ЕГЭ» М.Ю. Чибисовой, методика диагностики направленности учебной мотивации Т.Д. Дубовицкой. В исследовании приняли участие 35 обучающихся 9-х и 11-го классов МОУ СОШ № 26 г.о. Орехово-Зуево Московской области.

  В ходе исследования обнаружено, что уровень внутренней мотивации по обязательным предметам (русский язык, математика) и предметам по выбору (обществознание, география, биология, информатика, физика) выше среди обучающихся 11-го класса по сравнению с обучающимися 9-х классов. Среди одиннадцатиклассников выше показатели «интерес к предмету» (р≤0,05), «ценность знаний» (р≤0,05) и «самостоятельность в изучении предмета», а среди девятиклассников выше показатели «трудность в изучении предмета», «пассивность в изучении предмета», «негативное отношение к предмету».

Уровень психологической готовности к сдаче государственной итоговой аттестации выше в группе одиннадцатиклассников. Среди последних обнаружена взаимосвязь между показателем «ценность знаний» и процессуальным компонентом психологической готовности (р≤0,05), а также «интересом к предмету» и процессуальным компонентом психологической готовности (р≤0,05). Существует прямая взаимосвязь между «трудностью в изучении предмета» и личностным компонентом психологической готовности, а именно тревожностью (р≤0,05).

Практическая значимость результатов исследования обусловлена выявленными корреляциями компонентов психологической готовности и составляющих учебной мотивации для организации психолого-педагогического сопровождения ГИА.

Ключевые слова:уровень мотивации, психологическая готовность, актуализация знаний,государственная итоговая аттестация, эффективность обучения

Для цитирования: Осинина Т.Н., Усцева М.Н. Взаимосвязь мотивации и психологической готовности школьников подросткового и юношеского возраста к актуализации знаний // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С. 118-125.

INTERRELATION OF MOTIVATION AND PSYCHOLOGICAL READINESS OF SCHOOLCHILDREN OF ADOLESCENT AND YOUTH AGE FOR KNOWLEDGE UPGRADE

Tatiana N. Osinina1, Maria N. Ustseva2

1,2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia,
1 tatyanaosinina@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1031-2617 
2 ustseva.maria@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0001-9940-2912

Abstract.The article presents the results of a study of indicators of educational motivation of schoolchildren as important predictors of psychological readiness for updating knowledge at the stage of preparation for the state final certification (GIA). The study used the questionnaire «Readiness for the Unified State Examination» by M.Yu. Chibisova, the methodology for diagnosing the direction of educational motivation by T.D. Dubovitskaya. The study involved 35 students of the 9th and 11th grades of the secondary school No. 26, the town of Orekhovo-Zuevo, Moscow region.

The study found that the level of intrinsic motivation in compulsory subjects (the Russian Language, Mathematics) and elective subjects (Social Science, Geography, Biology, Computer Science, Physics) is higher among the 11th grade students compared to the 9th grade students. Among the 11th-graders, the indicators “interest in the subject” (p≤0.05), “the value of knowledge” (p≤0.05) and “independence in studying the subject” are higher, and among the ninth-graders the indicators «difficulty in studying the subject», «passivity in studying the subject», «negative attitude towards the subject».

The level of psychological readiness for passing the state final certification is higher in the group of the eleventh graders. Among the latter, a relationship was found between the «value of knowledge» indicator and the procedural component of psychological readiness (p≤0,05), as well as «interest in the subject» and the procedural component of psychological readiness (p≤0,05). There is a direct relationship between «difficulty in studying the subject» and the personal component of psychological readiness, namely anxiety (p≤0,05).

The practical significance of the results of the study is due to the identified correlations between the components of psychological readiness and the components of educational motivation for the organization of psychological and pedagogical support of the GIA.

Key words: level of motivation, psychological readiness, actualization of knowledge, state final certification, effectiveness of training.

For citation: Osinina T.N., Ustseva М.N. interrelation of motivation and psychological readiness of schoolchildren of adolescent and youth age for knowledge upgrade // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 118-125.

Информация об авторах

Т.Н. Осинина– кандидат психологических наук, доцент кафедры педагогики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета. Scopus ID: 57215905940.

М.Н. Усцева – кандидат психологических наук, доцент кафедры педагогики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

T.N. Osinina – Ph.D. of Psychology, Associate Professor of the Chair of Pedagogy of Primary and Pre-School Education, State University of Humanities and Technology. Scopus ID: 57215905940.

M. N. Ustseva– Ph.D. of Psychology, Associate Professor of the Chair of Pedagogy of Primary and Pre-School Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 29.06.2022; одобрена после рецензирования 16.08.2022; принята к публикации 22.09.2022. 

The article was submitted 29.06.2022; approved after reviewing 16.08.2022; accepted for publication 22.09.2022.