К ПРОБЛЕМЕ ОЦЕНИВАНИЯ ИНФОРМАЦИОННОЙ КУЛЬТУРЫ ПЕДАГОГА (РИСК-ОРИЕНТИРОВАННЫЙ ПОДХОД)

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С.103-110. ISSN 2500-350Х (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 103-110. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК [37.015.3:316.77]:355.58 

К проблеме оценивания информационной культуры педагога (риск-ориентированный подход)

Александр Николаевич Калайдов1, Анастасия Александровна Рюкина2

1 Академия Государственной противопожарной службы МЧС России, Москва, Россия, 79851170994@yandex.ru 
2 Московский университет им. С.Ю. Витте, Москва, Россия, ryuanastasiya@yandex.ru

Аннотация. В соответствии со Стратегией национальной безопасности Российской Федерации русский язык как духовно-нравственная ценность становится объектом поддержания безопасности страны. В контексте понятия «безопасность» вводится понятие «риск». Перечисляются разновидности и отличительные особенности рисков с опорой на Федеральные законы. Дается научное обоснование понятия «коммуникативный риск». Разводятся понятия «коммуникативный риск» и «коммуникация риска». Обозначается проблема рискогенности педагогического общения как угроза национальной безопасности страны. Педагогическая коммуникация рассматривается как процесс взаимодействия субъектов и объектов коммуникативного риска. Перечисляются виды и типы взаимосвязей между субъектами и объектами первого и второго типа коммуникативного риска. В статье определены качественные характеристики коммуникации. Обозначены факторы, влияющие на снижение качества выполнения требований, предъявляемых к коммуникации. Показан переход качественных характеристик коммуникации в некоторые количественные изменения в процессе трансформации в понятия объекта риска. Сделана постановка задачи на формализацию педагогических коммуникативных рисков с точки зрения оценки качества составляющей их информации с позиций квалиметрии. Коммуникативный риск представлен как произведение частоты реализации деструктивного события и среднего ущерба в результате его реализации в ходе изменения показателя времени.

Ключевые слова: безопасность, риск, информационная культура педагога, коммуникативный риск, коммуникативная неудача, квалиметрия

Для цитирования: Калайдов А.Н., Рюкина А.А. К проблеме оценивания информационной культуры педагога (риск-ориентированный подход) // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С. 103-110.

TO THE PROBLEM OF ASSESSING THE INFORMATION CULTURE OF A TEACHER (RISK-ORIENTED APPROACH)

Alexander N. Kalaydov1, Anastasiya A. Ryukina2

1Academy of the State Fire Service of the Ministry of Emergency Situations of Russia, Мoscow, Russia, 79851170994@yandex.ru
2 S. Vitte’ Moscow University, Мoscow, Russia, ryuanastasiya@yandex.ru

Abstract. In accordance with the National Security Strategy of the Russian Federation, the Russian language as a spiritual and moral value becomes an object of maintaining the security of the country. In the context of the concept of «security», the concept of «risk» is introduced. The varieties and distinctive features of risks based on Federal laws are listed. The scientific substantiation of the concept of «communicative risk» is given. The concepts of «communicative risk» and «risk communication» are separated. The problem of the riskiness of pedagogical communication is identified as a threat to the national security of the country. Pedagogical communication is considered as a process of interaction between subjects and objects of communicative risk. The kinds and types of interrelations between subjects and objects of the first and second types of communicative risk are listed. The article defines the qualitative characteristics of communication. The factors influencing the decrease in the quality of meeting the requirements for communication are identified. The transition of qualitative characteristics of communication into some quantitative changes in the process of transformation into the concepts of the object of risk is shown. The task of formalizing pedagogical communicative risks from the point of view of assessing the quality of their constituent information from the standpoint of qualimetry is formulated. The communicative risk is presented as the product of the frequency of the destructive event and the average damage as a result of its implementation during the change of the time indicator.

Keywords: safety, risk, information culture of a teacher, communicative risk, communicative failure, qualimetry

For citation: Kalaydov A.N., Ryukina А.А. Тo the problem of assessing the information culture of a teacher (risk-oriented approach) // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 103-110.

Информация об авторах

А.Н. Калайдов – кандидат военных наук, доцент, профессор кафедры гражданской обороны, защиты населения и территорий (в составе учебно-научного комплекса гражданской обороны, защиты населения и территорий) Академии Государственной противопожарной службы МЧС России.

А.А. Рюкина – кандидат филологических наук, заместитель заведующего кафедрой социально-гуманитарных дисциплин Московского университета им. С.Ю. Витте.

Information about the authors

A.N. Kalaydov – Ph.D.  of  Military Sciences, Associate Professor, Professor of the Chair of Civil Defense, Protection of Population and Territories (as part of the educational and scientific complex of civil defense, protection of population and territories), the Academy of the State Fire Service of the Ministry of Emergency Situations of Russia.

A.A. Ryukina – Ph.D. of  Philology, Deputy Head of Chair of Social and Humanitarian Disciplines, S.Yu. Vitte Moscow University.

Статья поступила в редакцию 20.06.2022; одобрена после рецензирования 15.07.2022; принята к публикации 22.09.2022. 

The article was submitted 20.06.2022; approved after reviewing 15.07.2022; accepted for publication 22.09.2022.