ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ НАВЫКОВ АУДИРОВАНИЯ НА ОСНОВЕ АУТЕНТИЧНЫХ ПЕСЕННЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЙ В СТАРШИХ КЛАССАХ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 94–101. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 94–101. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 37.016:811.111

💾ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ НАВЫКОВ АУДИРОВАНИЯ НА ОСНОВЕ АУТЕНТИЧНЫХ ПЕСЕННЫХ ПРОИЗВЕДЕНИЙ В СТАРШИХ КЛАССАХ

Мария Викторовна Овчинникова1, Елена Александровна Линева2
1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия
1mvovchinnikova@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-3242-3492
2ealineva@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1928-4026

Аннотация. В статье исследуются вопросы изменения целевых установок содержания обучения и организационных подходов к обучению иностранному языку. Осмысляется неоцененность важности аудирования на уроках английского языка в старшей школе. Устанавливается противоречие между необходимостью развития аудитивных навыков обучающихся в старшей школе и отсутствием достаточных условий для реализации возможностей.  В условиях ограниченного количества часов не все преподаватели готовы тратить достаточно учебного времени на аудирование, предпочитая выполнять упражнения коммуникативной направленности из УМК. Цель статьи состоит в составлении методических рекомендаций по использованию аутентичного песенного материала для развития навыков аудирования на уроках иностранного языка в старших классах. Конкретные задачи заключаются в   анализе УМК по английскому языку Spotlight – 10 на предмет наличия аутентичного песенного материала и определении критериев отбора аутентичного песенного материала для развития аудитивных навыков в старших классах. Главное внимание уделяется проблеме обучающего потенциала песенного произведения, который, несмотря на многостороннее рассмотрение учёными-лингвистами, остаётся недооцененным с точки зрения важности внедрения данного музыкального ресурса в учебный процесс старшеклассников при обучении аудированию. Согласно нашей гипотезе, англоязычная песня представляет собой актуальный и привлекательный для современной молодежи ресурс, который может быть как развлекательным, так и учебным с богатыми обучающими возможностями.

Ключевые слова: аудирование, урок английского языка, старшие классы, аутентичная песня, методические рекомендации

Для цитирования: Овчинникова М.В., Линева Е.А. Вопросы совершенствования навыков аудиро­вания на основе аутентичных песенных произведений в старших классах // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 94-101.

QUESTIONS OF IMPROVING LISTENING SKILLS BASED ON AUTHENTIC SONG COMPOSITIONS IN SENIOR SCHOOL CLASSES

Mariia V. Ovchinnikova1, Elena A. Lineva2
1,2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia
1mvovchinnikova@yandex.ru, https://orcid.org/0000-0002-3242-3492
2ealineva@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1928-4026

Abstract. The article studies the issues of changing the target settings in the teaching content and organizational approaches to foreign language teaching. The unappreciated importance of listening skills in senior school lessons and the inability to introduce this type of activity within the lesson is understood. The contradiction between the importance to develop the listening skills of students in senior school and the lack of sufficient conditions for the realization of opportunities is established. It is revealed that, despite the active solution of the issues of technical equipment of schools, there are still schools that cannot provide teachers with the technical opportunity to conduct listening technique in the classroom. In conditions of a limited number of hours, not all teachers are ready to spend enough study time on listening; preferring to perform communicative exercises from the student’s book and work book. The purpose of the article is to compile methodological recommendations on the use of authentic song material for the development of listening skills in foreign language lessons in senior school. The specific tasks are to analyze the Student’s book of Spotlight – 10 English for the presence of authentic song material and to determine the criteria for selecting authentic song material for the development of listening skills in senior school. The main attention is paid to the problem of the educational potential of the song, which, despite the multilateral consideration by linguists, remains underestimated in terms of the importance of introducing this musical resource into the educational process of senior school students when teaching listening. According to our hypothesis, an English-language song is relevant and attractive for modern youth, which can be both entertaining and educational with rich learning opportunities.

Keywords: listening, English lesson, senior school, authentic song, methodological instructions

For citation: Ovchinnikova M.V., Lineva E.A. Questions of improving listening skills based on authentic song compositions in senior school classes // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 94–101.

Информация об авторах

М.В. Овчинникова – кандидат педагогических наук, доцент кафедры английской филологии и переводоведения Государственного гуманитарно-технологического университета.

Е.А. Линева – кандидат филологических наук, доцент кафедры английского языка Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

M.V. Ovchinnikova– Ph.D. of Pedagogy, Associated Professor of the Chair of  English Philology and Translation Studies, State University of Humanities and Technology.

E.A. Lineva  – Ph.D. of Philology, Associated Professor of the Chair of the English language, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 30.10.2022; одобрена после рецензирования 15.11.2022; принята к публикации 22.12.2022. 

The article was submitted 30.10.2022; approved after reviewing 15.11.2022; accepted for publication 22.12.2022.