ВОСПРОИЗВЕДЕНИЕ УЧЕБНОГО ТЕКСТА ШКОЛЬНИКАМИ С РАЗЛИЧНЫМ УРОВНЕМ РАЗВИТИЯ ИНТЕЛЛЕКТА

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 152–159. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 152–159. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 159.953

💾ВОСПРОИЗВЕДЕНИЕ УЧЕБНОГО ТЕКСТА ШКОЛЬНИКАМИ С РАЗЛИЧНЫМ УРОВНЕМ РАЗВИТИЯ ИНТЕЛЛЕКТА

Татьяна Николаевна Осинина
Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, tatyanaosinina@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1031-2617

Аннотация. В статье представлены результаты исследования динамики количественных и качественных показателей воспроизведения учебного текста школьниками с различным уровнем развития интеллекта. Результаты получены во второй серии многолетнего лонгитюдного эксперимента, организованного автором с 2009 по 2020 гг., посвященного изучению сущности, процессуальных и результативных характеристик произвольного припоминания.

Для исследования уровня развития интеллекта, как субъектного фактора эффективности воспроизведения учебного текста, использовался групповой тест структуры интеллекта Р. Амтхауэра. Показатели отсроченного припоминания были изучены при помощи метода исследования воспроизведения на материале учебного текста «Куликовская битва». В исследовании приняли участие 66 обучающихся МОУ СОШ № 20 г.о. Орехово-Зуева Московской области, начиная с 12-13-летнего возраста. 

В ходе исследования обнаружено, что показатели объема воспроизведения и количество привнесений обусловлены в большей степени уровнем развития вербального интеллекта, количество искажений – как общим уровнем развития интеллекта, так и уровнем развития счетно-математического и невербального интеллекта.

Практическая значимость результатов исследования обусловлена вскрытием субъектных закономерностей воспроизведения для развития способностей школьников, совершенствования методик обучения и воспитания, грамотного конструирования школьных учебников.

Ключевые слова: воспроизведение, учебный текст,уровень развития интеллекта, смысловая единица, привнесения, искажения

Для цитирования: Осинина Т.Н. Воспроизведение учебного текста школьниками с различным уровнем развития интеллекта // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университе­та. 2022. № 4. С. 152‒159.

REPRODUCTION OF THE EDUCATIONAL TEXT BY SCHOOLCHILDREN WITH DIFFERENT LEVEL OF INTELLIGENCE DEVELOPMENT

Tatiana N. Osinina
State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, tatyanaosinina@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1031-2617

Abstract. The article presents the results of a study of the dynamics of quantitative and qualitative indicators of the reproduction of the educational text by schoolchildren with different levels of intelligence development. The results were obtained in the second series of a long-term longitudinal experiment organized by the author from 2009 to 2020, dedicated to the study of the essence, procedural and productive characteristics of voluntary recall.

To study the level of intelligence development, as a subjective factor in the effectiveness of reproducing the educational text, a group test of the structure of intelligence by R. Amthauer was used. The indicators of delayed recall were studied using the method of studying reproduction on the material of the educational text «The Battle of Kulikovo». The study involved 66 students of MOU secondary school No. 20 g.o. Orekhovo-Zuevo, Moscow region, starting from the age of 12-13.

 In the course of the study, it was found that indicators of the volume of reproduction and the number of additions are determined to a greater extent by the level of development of verbal intelligence, the number of distortions — both by the general level of development of intelligence, and by the level of development of counting, mathematical and non-verbal intelligence.

The practical significance of the results of the study is due to the discovery of subjective patterns of reproduction for the development of schoolchildren’s abilities, the improvement of teaching and upbringing methods, and the competent design of school textbooks.

Key words: reproduction, educational text, level of intelligence development, semantic unit, introductions, distortions

For citation: Osinina T.N. Reproduction of the educational text by schoolchildren with different level of intelligence development // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 152‒159.

Информация об авторе

Т.Н. Осинина– кандидат психологических наук, доцент кафедры педагогики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета. Scopus ID: 57215905940.

Information about the author

T.N. Osinina – Ph.D. of Psychology, Associate Professor of the Chair of Pedagogy of Primary and Pre-School Education, State University of Humanities and Technology. Scopus ID: 57215905940.

Статья поступила в редакцию 05.11.2022; одобрена после рецензирования 29.11.2022; принята к публикации 22.12.2022. 

The article was submitted 05.11.2022; approved after reviewing 29.11.2022; accepted for publication 22.12.2022.