ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ РАБОТА ПО РАЗВИТИЮ ЭМОЦИОНАЛЬНОЙ ЛЕКСИКИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 44–50. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 44–50. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 37.015.3

💾ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГИЧЕСКАЯ РАБОТА ПО РАЗВИТИЮ ЭМОЦИОНАЛЬНОЙ ЛЕКСИКИ МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ

Ольга Александровна Галстян 1, Елена Владимировна Селезнёва 2
1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия
1 konferens-ggtu@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3371-2181
2 evselez@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-0661-3348

Аннотация. В статье подчеркнута актуальность исследований, существенным образом влияющих на адаптацию ребенка к условиям начальной школы. Убедительно доказано, что формирование и дальнейшее развитие эмоциональной лексики способствует лучшему усвоению младшими школьниками моральных правил и норм поведения, социализации в детском коллективе и микросоциуме школы. Анализ различной психологической, педагогической, методической литературы позволил сформулировать практические рекомендации, способствующие формированию эмоциональной лексики. Приведены некоторые результаты работы по усовершенствованию деятельности психологов в условиях начальных школ г.о. Орехово-Зуево Московской области по развитию эмоциональной лексики. Направления психологической деятельности охарактеризованы как регулярная плановая работа психолога с детьми, направленная на предотвращение вредного влияния различных тенденций, связанных с взрослением. В статье показано, как данные виды работ могут быть более эффективными, если связать их с развитием эмоциональной лексики. В работе отражена важность приобщения детей к правильному коммуникативному общению, к красоте родного слова. Охарактеризованы наиболее результативные методы, приемы технологии работы психолога по формированию и системному обогащению эмоциональной лексики. Приведены промежуточные результаты прикладного исследования особенностей использования эмоциональной лексики в условиях начальной школы. Охарактеризованы основные проблемы и даны некоторые рекомендации к преодолению проблем развития эмоциональной и оценочной лексики у младших школьников. Сделан вывод о необходимости работы психолога по развитию эмоциональной лексики младших школьников.

Ключевые слова: школа, младший школьник, психолог, эмоциональная лексика, развитие, семья, педагог

Для цитирования: Галстян О.А., Селезнёва Е.В. Психолого-педагогическая работа по развитию эмоциональной лексики младших школьников // Вестник Государственного гуманитарно-технологиче­ского университета. 2022. № 4. С. 44-50.

PSYCHOLOGICAL AND PEDAGOGICAL WORK ON THE DEVELOPMENT OF EMOTIONAL VOCABULARY OF JUNIOR SCHOOLCHILDREN

Olga A. Galstyan,1 Elena V. Selezneva2
1,2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia
1 konferens-ggtu@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-3371-2181
2 evselez@mail.ru, https://orcid.org/0000-0002-0661-3348

Abstract. The article emphasizes the relevance of research that significantly affects the child’s adaptation to the conditions of primary school. It has been convincingly proven that the formation and further development of emotional vocabulary contributes to a better assimilation  of moral rules and norms of behaviour by junior pupils, socialization in the children’s team and the microsociety of the school. The analysis of various psychological, pedagogical, methodological literature allowed us to formulate practical recommendations that contribute to the formation of emotional vocabulary. Some results of the work on improving the activities of psychologists in the conditions of primary schools in the town of   Orekhovo-Zuevo, Moscow region for the development of emotional vocabulary are given. The directions of psychological activity are characterized as the regular planned work of a psychologist with children, aimed at preventing the harmful effects of various tendencies associated with growing up. The article shows how these types of work can be more effective if they are associated with the development of emotional vocabulary. The work reflects the importance of introducing children to the proper communication, to the beauty of the native word. The most effective methods, techniques of the psychologist’s work technology for the formation and systemic enrichment of emotional vocabulary are characterized. Intermediate results of an applied study of the features of the use of emotional vocabulary in primary school conditions are given. The main problems are characterized and some recommendations are given for overcoming the problems of developing emotional and evaluative vocabulary in junior schoolchildren. The conclusion is made about the need for a psychologist to work on the development of emotional vocabulary of junior pupils.

Keywords: school, junior schoolchild, psychologist, emotional vocabulary, development, family, teacher

For citation: Galstyan О.А., Selezneva Е.V. Psychological and pedagogical work on the development of emotional vocabulary of junior schoolchildren // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 44–50.

Информация об авторах

О.А. Галстян – кандидат психологических наук, заведующий кафедрой психологии и дефектологии Государственного гуманитарно-технологического университета.

Е.В. Селезнева – кандидат педагогических наук, доцент кафедры общей и социальной педагогики Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

O.A. Galstyan – Ph.D. of Psychology, Head of the Chair of Psychology and Defectology, State University of Humanities and Technology.

E.V. Selezneva  – Ph.D. of Pedagogy, Associate Professor of the Chair of General and Social Pedagogy, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 09.10.2022; одобрена после рецензирования 03.12.2022; принята к публикации 22.12.2022. 

The article was submitted 09.10.2022; approved after reviewing 03.12.2022; accepted for publication 22.12.2022.