РЕСУРСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С.82-88 ISSN 2500-350Х (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 82-88. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК 378

💾РЕСУРСЫ ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ АДАПТАЦИИ СТУДЕНТОВ ВУЗА – БУДУЩИХ ПЕДАГОГОВ

Татьяна Васильевна Тимохина

Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия, timohina.tv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1255-5073

Аннотация. Актуальность рассмотрения ресурсов профессиональной адаптации будущих педагогов обусловлена необходимостью подготовки кадров для работы в образовательных организациях Подмосковья. Исследование профессиональной адаптации будущих педагогов на этапе обучения в вузе является объективной необходимостью в направлении подготовки мотивированных, нацеленных на повышение качества своего труда педагогов. В статье проанализированы работы по данной теме в области развития процесса профессиональной адаптации. Рассматриваются образовательные ресурсы, которые делятся на личностные, институциональные, ресурсы среды. Всесторонне охарактеризованы ресурсы профессиональной адаптации бакалавров педагогического образования. Отмечено, что на этапе обучения в вузе закладывается основа для дальнейшего профессионального становления личности, уделено особое внимание мотивации будущих педагогов. Приведены некоторые результаты исследования, проведенного на базе ГОУ ВО МО «Государственного гуманитарно-технологического университета». В статье изложены основные направления развития и взгляды на процесс профессиональной адаптации будущих педагогов. Приводится и анализируется с практико-ориентированных позиций обзор ресурсов профессиональной адаптации студентов вуза – будущих педагогов. Отмечается специфика профессиональной деятельности педагогов. Выявлена и проанализирована необходимость уточнения педагогических условий профессиональной адаптации будущих педагогов на этапе обучения в вузе. Сделан вывод о необходимости решения проблемы профессиональной адаптации будущих педагогов на этапе обучения в вузе, необходимости уточнения педагогических условий успешной профессиональной адаптации студентов вуза – будущих педагогов.

Ключевые слова: профессиональная адаптация, будущие педагоги, студенты педагогического вуза, ресурсы профессиональной адаптации

Для цитирования: Тимохина Т.В. Ресурсы профессиональной адаптации студентов вуза – будущих педагогов // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 3. С. 82-88

RESOURCES OF PROFESSIONAL ADAPTATION OF UNIVERSITY STUDENTS – FUTURE TEACHERS

Tatyana V. Timokhina

State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia, timohina.tv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1255-5073

Abstract. The relevance of considering the resources of professional adaptation of future teachers is due to the need to train personnel for work in educational institutions of Moscow region. The study of the professional adaptation of future teachers at the stage of study at a university is an objective necessity in the direction of training motivated teachers aimed at improving the quality of their work. The article analyzes the work on this topic in the field of development of the process of professional adaptation. Educational resources which are divided into personal, institutional, environmental resources are considered. The resources of professional adaptation of bachelors of pedagogical education are comprehensively characterized. It is noted that at the stage of education at the university, the foundation is laid for the further professional development of the individual, special attention to the motivation of future teachers is paid. Some results of a study conducted on the basis of State Educational Institution of Higher Education of Moscow Region «State University of Humanities and Technology» are presented. The article outlines the main directions of development and views on the process of professional adaptation of future teachers. A review of the resources of professional adaptation of university students — future teachers is given and analyzed from a practice-oriented position. The specificity of the professional activity of teachers is noted. The need to clarify the pedagogical conditions for the professional adaptation of future teachers at the stage of study at the university is identified and analyzed. The conclusion is made about the need to solve the problem of professional adaptation of future teachers at the stage of training at the university, the need to clarify the pedagogical conditions for successful professional adaptation of university students — future teachers.

Keywords: professional adaptation, future teachers, students of a pedagogical university, professional adaptation resources

For citation: Timokhina T.V. Resources of professional adaptation of university students – future teachers // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 3. P. 82-88

Информация об авторе

Т.В. Тимохина – доктор педагогических наук, доцент, профессор кафедры теории и методики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the author

T.V. Timokhina – Doctor of Pedagogy, Associate Professor, Professor of the Chair of the Theory and Methodology of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 22.06.2022; одобрена после рецензирования 20.07.2022; принята к публикации 22.09.2022. 

The article was submitted 22.06.2022; approved after reviewing 20.07.2022; accepted for publication 22.09.2022.