РЕЧЕВОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКОВ И МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СРЕДСТВАМИ НАРОДНЫХ СКАЗОК

Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 123–128. ISSN 2500-350X (online)
Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 123–128. ISSN 2500-350X (online)

Научная статья
УДК [373.2 + 373.3]:398.21

💾РЕЧЕВОЕ РАЗВИТИЕ ДОШКОЛЬНИКОВ И МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ СРЕДСТВАМИ НАРОДНЫХ СКАЗОК

Татьяна Васильевна Тимохина1, Рания Геннадьевна Измайлова2
1,2 Государственный гуманитарно-технологический университет, Орехово-Зуево, Россия
1 timohina.tv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1255-5073
2 kafedra.pedfak@mail.ru

Аннотация. В статьеотражен этап работы над речевым развитием дошкольников и младших школьников средствами сказок различных народов (русскими, татарскими, дагестанскими, латышскими, ненецкими). Охарактеризованы отдельные аспекты деятельности по поиску наиболее эффективных методов, форм, технологий работы с детьми по речевому развитию. Выявлены некоторые, существенные для развития связной речи в условиях отдельного этноса, теоретические основы. Представлены основные особенности развития связной речи детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста (5 – 11 лет). Особо подчеркнут интерес современных исследователей к развитию связной речи посредством устного творчества различных народов. Представлены результаты исследования, проведенного в 2022 году на базе 4 детских садов и 3 общеобразовательных школ г.о. Орехово-Зуево Московской области. Всего в исследовании участвовали 215 детей старшего дошкольного и младшего школьного возраста. В статье приведены вопросы к детям, используемые в развивающей методике; проанализировано использование творческого подхода; даны примеры сказок различных народов, которые можно использовать в работе с детьми 5-11 лет. В работе приведен перечень народных сказок с обязательным присутствием нравственного элемента. Сделан вывод об эффективном речевом развитии детей посредством использования сказок разных народов в условиях дошкольных образовательных организаций и начальной школы.

Ключевые слова: речевое развитие,дошкольный возраст, младший школьный возраст, сказка, народ, этнос, исследование

Для цитирования: Тимохина Т.В., Измайлова Р.Г. Речевое развитие дошкольников и младших школьников средствами народных сказок // Вестник Государственного гуманитарно-технологического университета. 2022. № 4. С. 123‒128.

SPEECH DEVELOPMENT OF PRESCHOOL CHILDREN AND JUNIOR SCHOOL CHILDREN BY MEANS OF FOLK TALES

Tatyana V. Timokhina1, Rania G. Izmailova2
1,2 State University of Humanities and Technology, Orekhovo-Zuevo, Russia
1 timohina.tv@mail.ru, https://orcid.org/0000-0003-1255-5073
2 kafedra.pedfak@mail.ru

Abstract. The article reflects the stage of work on the speech development of preschoolers and younger schoolchildren by means of fairy tales of various peoples (Russian, Tatar, Dagestan, Latvian, Nenets). Certain aspects activities to find the most effective methods, forms, technologies of working with children on speech development are characterized. Some theoretical foundations that are essential for the development of coherent speech in the conditions of a separate ethnic group are revealed. The main features of the development of coherent speech in children of senior preschool and primary school age (5-11 years old) are presented. The interest of modern researchers in the development of coherent speech through the oral creativity of various peoples is especially emphasized. The results of a study conducted in 2022 on the basis of 4 kindergartens and 3 secondary schools of  Orekhovo-Zuevo, Moscow region are presented. A total of 215 children of senior preschool and primary school age participated in the study. The article presents questions to children used in the developmental methodology; analyzed the use of creativity; examples of fairy tales of various peoples, which can be used in working with children aged 5-11 years old are given. The work contains a list of folk tales with the obligatory presence of a moral element. The conclusion about the effective speech development of children through the use of different peoples’ fairy tales in the conditions of preschool educational organizations and elementary school is given.

Keywords: speech development, preschool age, primary school age, fairy tale, people, ethnos, research

For citation: Timokhina T.V., Izmailova R.G. Speech development of preschool children and junior school children by means of folk tales // Vestnik of State University of Humanities and Technology. 2022. no 4. P. 123‒128.

Информация об авторах

Т.В. Тимохина – доктор педагогических наук, доцент, профессор кафедры теории и методики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Р.Г. Измайлова – кандидат педагогических наук, доцент, заведующий кафедрой теории и методики начального и дошкольного образования Государственного гуманитарно-технологического университета.

Information about the authors

T.V. Timokhina — Doctor of Pedagogy, Associate Professor, Professor of the Chair of Theory and Methods of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

R.G. Izmailova – Ph.D. of  Pedagogy, Associate Professor, Head of the Chair of Theory and Methods of Primary and Preschool Education, State University of Humanities and Technology.

Статья поступила в редакцию 01.10.2022; одобрена после рецензирования 30.10.2022; принята к публикации 22.12.2022. 

The article was submitted 01.10.2022; approved after reviewing 30.10.2022; accepted for publication 22.12.2022.