Проблемы модерации инклюзивной образовательной среды

Г.А. Романова
💾 ПРОБЛЕМЫ МОДЕРАЦИИ ИНКЛЮЗИВНОЙ ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СРЕДЫ 
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. В статье обосновывается необходимость моделирования инклюзивной образовательной среды вуза, направленной на развитие социокультурной компетентности студентов как личностной характеристики; представлены компоненты данной модели, этапы ее внедрения; представлена модерация как один из векторов деятельности по развитию инклюзивной образовательной среды вуза. Ключевые слова:проектирование инклюзивной образовательной среды; модерация; социокультурная компетентность; модель инклюзивной образовательной среды вуза.

SUMMARY

PROBLEMS OF MODERATION OF INCLUSIVE EDUCATIONAL ENVIRONMENT
G. A. Romanova
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article considers the need for an inclusive model of the educational environment of the University, proves the development of socio-cultural competence of students as a list of characteristics; the components of this model, the stages of its implementation are given; moderation is presented as one of the vectors for the development of an inclusive educational environment of the University. 

Key words: project of inclusive educational environment; moderation; socio-cultural competence; modelof inclusive educational environment of higher education institution.