НЕСТАНДАРТНЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ СИТУАЦИИ В ИНКЛЮЗИВНОМ ОБРАЗОВАНИИ

Т.В. Тимохина, О.Г. Павлов
💾 НЕСТАНДАРТНЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ СИТУАЦИИ В ИНКЛЮЗИВНОМ ОБРАЗОВАНИИ
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. В статье рассмотрена одна из основных проблем инклюзивного образования - нестандартные педагогические ситуации. Проанализированы подходы к проблеме в работах зарубежных и российских ученых. Проанализированы различные классификации. Представлены типичные педагогические ситуации и пути их решения. Сделан вывод о стратегии действий педагога в случае возникновения нестандартной ситуации. Ключевые слова: инновационные процессы; дети с ОВЗ; инклюзия; инклюзивное образование; педагогическая ситуация; педагогическая задача; конфликт; нестандартная педагогическая ситуация.

SUMMARY

NON-STANDARD PEDAGOGICAL SITUATIONS IN INCLUSIVE EDUCATION
T.V. Timokhina, O.G. Pavlova
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article considers one of the main problems of inclusive education - non-standard pedagogical situations. The approaches to the problem in the works of foreign and Russian scientists are analysed. Various classifications are also considered. The typical pedagogical situations and their solutions are presented. The conclusion on the strategy of the teacher in the event of a non-standard situation is given. 

Key words: innovative processes; children with disabilities; inclusion; inclusive education; pedagogical situation; pedagogical problem; conflict; non-standard pedagogical situation.