ОБРАЗЫ ПРИРОДЫ В ЛИРИКЕ В. МАЯКОВСКОГО И Б. РЫЖЕГО

М.В. Силаева
💾 ОБРАЗЫ ПРИРОДЫ В ЛИРИКЕ В. МАЯКОВСКОГО И Б. РЫЖЕГО
Московский государственный областной университет

Аннотация. В статье анализируются поэтические ассоциации из мира природы в творчестве В. Маяковского и Б. Рыжего. Диалогичность поэзии этих авторов делает проблему исследования актуаль­ной. Новизна работы обусловлена отсутствием литературоведческого материала. Сопоставительный анализ творчества Маяковского и Рыжего, главным образом, сводится исследованию темы смерти и функционального значения прямого цитирования стихов Маяковского. Тот факт, что авторы были урба­нистами, не отрицает их обращённости к вечному миру природы. В творчестве поэтов нет собственно пейзажной лирики, использование образов природного мира необходимо для того, чтобы выразить соб­ственные предельные переживания, берущие начало в любовной сфере жизни и в социальной. Авторы отдают предпочтение одинаковым образам. Однако есть и существенные различия. Маяковский до­мысливает картину окружающей действительности, добиваясь её полного соответствия с переноси­мыми им предельными переживаниями. Самым распространённым в образной системе Маяковского средством обобщений становится физиологически ущербная окраска явлений природы и городской жизни, их сближение по этому признаку. Рыжий ищет в реальности потенциал для отражения внутрен­него мира своего лирического героя, который будто всё время сам принимает участие в потоке жизни. Он вводит в поэзию ритмическую особенность - затакт, которая несёт серьёзную смысловую нагрузку.  

Ключевые слова: Борис Рыжий; Владимир Маяковский; поэтическая ассоциация; образы природы; ритмика; урбанист.

SUMMARY

IMAGES OF NATURE IN THE LYRICS BY V. MAYAKOVSKY AND B. RYZHY

M.V. Silaeva
Moscow State Regional University

Abstract. The article analyzes poetic associations from the natural world in the works by V. Mayakovsky and B. Ryzhy. The dialogic nature of the poetry of these authors makes the problem of research relevant. The novelty of the work is due to the lack of literary material. The comparative analysis of the works by Mayakovsky and Ryzhy was mainly limited to the study of the theme of death and the functional significance of direct quoting of Mayakovsky's poems. The fact that the authors were urbanists does not deny their appeal to the eternal world of nature. In the work of poets there is no actual landscape lyrics, the use of images of the natural world is necessary in order to express their own ultimate experiences, originating in the love sphere of life and in the social sphere. The authors prefer the same images. However, there are significant differences. Mayakovsky conjures up a picture of the surrounding reality, achieving its full compliance with the ultimate experiences he endures. The most common means of generalization in Mayakovsky's figurative system is the physiologically flawed coloring of the phenomena of nature and urban life, their convergence on this basis. Ryzhy is looking for the potential in reality to reflect the inner world of his lyrical hero, who seems to take part in the flow of life all the time. He introduces into poetry a rhythmic feature-zatakt, which carries a serious semantic load. 

Key words:  Boris Ryzhy; Vladimir Mayakovsky; poetic association; images of nature; rhythmic; urbanist.