ФУНКЦИОНАЛЬНО-ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ ИЗУЧЕНИЯ ТЕМ «ПОВЕСТВОВАНИЕ», «ОПИСАНИЕ», «РАССУЖДЕНИЕ» МЛАДШИМИ ШКОЛЬНИКАМИ

С.В. Юртаев
💾 ФУНКЦИОНАЛЬНО-ТИПОЛОГИЧЕСКИЕ ВОЗМОЖНОСТИ ИЗУЧЕНИЯ ТЕМ «ПОВЕСТВОВАНИЕ», «ОПИСАНИЕ», «РАССУЖДЕНИЕ» МЛАДШИМИ ШКОЛЬНИКАМИ
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. В статье охарактеризована сущность двух направлений в изучении повествования, описания, рассуждения, традиционного (антично-риторического) и теоретико-лингвистического. В част­ности, описано понимание повествования, описания, рассуждения известными учеными-методистами, изложены рекомендации по методам их изучения, сделаны выводы о влиянии данных направлений на построение соответствующего школьного курса.
Здесь представлены результаты анализа научных основ методического решения, обоснование ко­торого сводится к применению научных сведений, находящихся в теориях, сформировавшихся в линг­вистической науке в последние десятилетия. К таким теориям автором статьи относятся семантико­-функциональная и функционально-смысловая теории типов речи. В статье семантико-функциональная теория типов речи освещается с опорой на труды лингвистов, в которых основными критериями вы­деления фрагментов речи со сходными чертами являются доминирующие значения синтаксических конструкций. Функционально-смысловая теория типов речи раскрывается путем обращения к трудам лингвистов, в которых преимущественными критериями вычленения речевых фрагментов служит от­ношение его реципиента к воспринимаемой окружающей действительности. Причем такое отношение выражается им совокупностью языковых средств, свойственной для этого отношения.
Выводы, сделанные автором статьи, могут быть использованы педагогами в плане коррекции со­временного обучения младших школьников, соответствующего исследуемой проблеме, проблеме из­ учения повествования, описания, рассуждения.  

Ключевые слова: тип; речь; школьники; подход; семантика; смысл; функция.

SUMMARY

FUNCTIONAL AND TYPOLOGICAL POSSIBILITIES OF STUDYING THE TOPICS "NARRATION", "DESCRIPTION", "DISCUSSION" BY JUNIOR SCHOOL CHILDREN
S.V. Yurtaev
State University of Humanities and Technology

Abstract. The article describes the essence of two areas in the study of the discussion, description, reasoning, traditional (ancient rhetorical) and theoretical linguistic. In particular, an understanding of the narrative, descriptions, and reasoning by well-known scientist-methodologists is described, recommendations on the methods of studying them are described, conclusions are drawn about the influence of these directions on the construction of the corresponding school course in textbooks.
Here are the results of the analysis of the scientific foundations of a methodological solution, the rationale of which is reduced to the application of scientific information found in theories that have been formed in linguistic science in recent decades. To such theories the author of the article includes semantic-functional and functional-semantic theory of types of speech. In the article the semantic-functional theory of speech types based on the work of linguists in which the main criteria for distinguishing speech fragments with similar features are the dominant values of syntactic constructions is highlighted. The functional-semantic theory of types of speech is revealed by referring to the works of linguists, in which the primary criteria for the expression of speech fragments is the relation of his recipient to the perceived surrounding reality. Moreover, he expresses such an attitude by the totality of linguistic means characteristic of this relationship.
The conclusions made by the author of the article can be used by teachers in terms of correcting the modern teaching of junior schoolchildren, corresponding to the problem under study, the problem of studying the narrative, description, reasoning. 

Key words:  type; speech; pupils; approach; semantics; meaning; function.