ОСОБЕННОСТИ СЕМЕЙ, ВОСПИТЫВАЮЩИХ ДЕТЕЙ-ИНВАЛИДОВ И ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ

В.А. Галкина
💾 ОСОБЕННОСТИ СЕМЕЙ, ВОСПИТЫВАЮЩИХ ДЕТЕЙ-ИНВАЛИДОВ  И ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация. В статье автор рассматривает некоторые особенности студентов вуза с инвалидностью, а также их взаимоотношения в социальных институтах, таких как семья. В психолого-педагогическом аспекте рассматриваются проблемы семьи, воспитывающей ребенка-инвалида и с ограниченными возможностями здоровья. Также автор рассматривает психологические портреты родителей детей-инвалидов, стили воспитания в семье и их влияние на личностные особенности ребенка. Ключевые слова: проблемы семейного воспитания; студенты-инвалиды; психологические портреты родителей ребенка-инвалида.

SUMMARY

CHARACTERISTICS OF FAMILIES RAISING CHILDREN WITH DISABILITIES AND CHILDREN WITH DISABILITIES
V.A. Galkina
State University of Humanities and Technology

Abstract.  In the article the author considers some features of students with disabilities, as well as their relationships in social institutions such as the family. In psychological and pedagogical aspect the problems of the family in raising a disabled child and with limited health opportunities are considered. The author also considers the psychological portraits of parents of disabled children, parenting styles in the family and their impact on the child's personal characteristics. 

Key words: problems of family education; students with disabilities; psychological portraits of parents of a disabled child; models of education.