НОВОЗАВЕТНЫЕ РЕМИНИСЦЕНЦИИ В «ПОРТРЕТАХ РУССКИХ ПОЭТОВ» И. Г. ЭРЕНБУРГА: ИДЕЯ АПОСТОЛЬСТВА

И.С. Урюпин
💾 НОВОЗАВЕТНЫЕ РЕМИНИСЦЕНЦИИ В «ПОРТРЕТАХ РУССКИХ ПОЭТОВ» И. Г. ЭРЕНБУРГА: ИДЕЯ АПОСТОЛЬСТВА
Московский педагогический государственный университет

Аннотация. В статье впервые в литературоведении рассматривается реминисцентная партитура «Портретов русских поэтов» И.Г. Эренбурга, восходящая к новозаветной библеистике. В пяти из четыр­надцати очерков-портретов, представляющих крупнейших деятелей русской литературы Серебряного века, И.Г. Эренбург аллюзивно представил образы апостолов Христа, соотнеся их на идейно-фило­софском, ментально-психологическом, религиозно-онтологическом уровнях с творческими интенциями А.А. Ахматовой, М.А. Волошина, В.И. Иванова, В.В. Маяковского, Ф. Сологуба. В книге И.Г. Эренбурга нашла отражение волновавшая русских мыслителей рубежа ХIХ‒ХХ веков идея апостольства как ду­ховного посланничества, ставшего сакрально-метафизической миссией русского искусства. Фигуры апо­столов выступают протагонистами образов русских поэтов, возникающих в художественном сознании И.Г. Эренбурга, актуализируя архетипические, историко-культурные пласты национального и универ­сального сознания. Сквозь призму «апостольских» стереотипов (отрекающегося Петра, неверующего Фомы, фанатичного Павла, жертвенного Варфоломея и др.) автор литературных портретов высвечива­ет творческое кредо каждого из поэтов, определяя его духовную миссию в искусстве Серебряного века. И.Г. Эренбург использует широкий спектр эксплицитно-имплицитной интродукции библейского текста в художественно-публицистическую ткань своих очерков (прямое цитирование Священного Писания, религиозно-философские ассоциации, новозаветный контекст / интертекст).  

Ключевые слова: И.Г. Эренбург; «Портреты русских поэтов»; апостольство; апостол; библейский текст в русской литературе; А.А. Ахматова; М.А. Волошин; В.И. Иванов; В.В. Маяковский; Ф. Сологуб.

SUMMARY

NEW TESTAMENT REMINISCENCES IN "PORTRAITS OF RUSSIAN POETS" BY I. G. EHRENBURG: THE IDEA OF APOSTLESHIP

I.S. Uryupin
Moscow Pedagogical State University

Abstract. The article for the first time in literary criticism considers the reminiscent score of "Portraits of Russian Poets" by I. G. Ehrenburg, dating back to New Testament biblical studies. In five of the fourteen portrait essays representing the largest representatives of Russian literature of the Silver Age, I.G. Ehrenburg allusively presented the images of the apostles of Christ, correlating them at the ideological, philosophical, mental, psychological, religious and ontological levels with the creative intentions of A.A. Akhmatova, M.A. Voloshin, V.I. Ivanov. The book by I.G. Ehrenburg reflected the idea of apostleship as a spiritual messenger that worried Russian thinkers at the turn of the 19th-20th centuries, which became the sacred metaphysical mission of Russian art. The figures of the apostles act as protagonists of the images of Russian poets that arise in the artistic consciousness of I. G. Ehrenburg, updating the archetypal, historical and cultural strata of national and universal consciousness. Through the prism of "apostolic" stereotypes (repentant Peter, unbelieving Thomas, fanatical Paul, sacrificial Bartholomew, etc.), the author of literary portraits highlights the creative credo of each of the poets, determining his spiritual mission in the art of the Silver Age. I.G. Ehrenburg uses a wide range of expletive-implicit introduction of the biblical text into the artistic and journalistic fabric of his essays (direct quotation of the Holy Scriptures, religious and philosophical associations, New Testament context/intertext). 

Key words: I.G. Ehrenburg; "Portraits of Russian poets"; apostolic; apostle; biblical text in Russian literature; A.A. Akhmatov; M.A. Voloshin; V.I. Ivanov; V.V. Mayakovsky; F. Sologub.