ПРОФЕССИОНАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГА: ФАКТОРЫ, МЕХАНИЗМЫ, ОСОБЕННОСТИ НА РАЗНЫХ ЭТАПАХ

М.К. Акимова, О.А. Галстян
💾 ПРОФЕССИОНАЛИЗАЦИЯ ПЕДАГОГА: ФАКТОРЫ, МЕХАНИЗМЫ, ОСОБЕННОСТИ НА РАЗНЫХ ЭТАПАХ
Институт психологии им. Л.С. Выготского Российского государственного гуманитарного университета 
Государственный гуманитарно-технологический университет 

Аннотация: В статье кратко излагается история развития взглядов в отечественной психологии на проблему профессионального развития человека. Особое внимание уделяется профессионализации педагога, которая рассматривается как сложный, многоплановый процесс. Выделяются разновидности профессионализации, характеризующиеся разным уровнем активности педагогов. Описываются фак-торы, механизмы и формы реализации этих разновидностей. Излагаются результаты эмпирического исследования динамики коммуникативных качеств педагогов в процессе их профессионализации. Ключевые слова: профессионализация; пассивная и активная профессионализация педагога; коммуникативные качества педагога.

SUMMARY

PROFESSIONALIZATION OF TEACHERS: FACTORS, MECHANISMS AND PECULIARITIES ON DIFFERENT STAGES
M.K. Akimova, O.A. Galstyan
Institute of Psychology by L.S. Vygotsky, 
Russian State University of Humanities and Technology


Abstract. The article briefly outlines the main points in the history of the national psy-chology on the issue of a man's professional development. Special attention has been paid to the professionalization of a teacher seen as a complex and multifaceted process. Some varieties of professionalization characterized by different levels of activity of teachers have been identified as well as the factors, mechanisms and forms of realization of these varieties. The paper presents the results of empirical studies of the dynamics of communicative qualities 
of teachers in the process of professionalization. 
 

Key words: professionalization; passive and active professionalization of the teacher; communication skills of the teacher.