МЕТОДИКА ПРЕОДОЛЕНИЯ ПРЕДМЕТНЫХ ДЕФИЦИТОВ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ В 8 КЛАССЕ (ПО ИТОГАМ ПРОВЕДЕНИЯ ВСЕРОССИЙСКИХ ПРОВЕРОЧНЫХ РАБОТ 2020 ГОДА)

А.В. Блохин, И.Е. Калачева
💾 МЕТОДИКА ПРЕОДОЛЕНИЯ ПРЕДМЕТНЫХ ДЕФИЦИТОВ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ В 8 КЛАССЕ (ПО ИТОГАМ ПРОВЕДЕНИЯ ВСЕРОССИЙСКИХ ПРОВЕРОЧНЫХ РАБОТ 2020 ГОДА)
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. В статье рассматриваются профессиональные и предметные дефициты, которые были выявлены в результате диагностики ВПР 2020 года по русскому языку обучающихся восьмых классов школ Московской области, дается схема работы педагога по ликвидации этих дефицитов. Приведен анализ особенностей региональной базы заданий, указана специфика работы с входной и итоговой диагностикой при устранении дефицита, рассмотрена схема поэлементного анализа работ. Даны мето­дические рекомендации по работе с банком заданий при организации работы на уроке русского языка.

Ключевые слова: методика преподавания; ВПР; предметный дефицит; профессиональный дефи­цит.

SUMMARY

METHODOLOGY OF OVERCOMING SUBJECT DEFICITS ON THE RUSSIAN LANGUAGE IN THE 8-TH FORM (ON THE RESULTS OF THE ALL-RUSSIAN VER-IFICATION WORKS OF 2020)

A.V. Blokhin, I.E. Kalacheva
State University of Humanities and Technology

Abstract.The article considers the professional and subject deficits that were identified as a result of the diagnosis of CDF in 2020 in the Russian language of the eighth grade schoolchildren in Moscow Region, and gives a scheme for the teacher's work to eliminate these deficits. The analysis of the features of the regional base of tasks is given, the specifics of work with the input and final diagnostics when eliminating the deficit are indicated, the scheme of element-by-element analysis of works is considered. Methodological recommendations for working with a bank of tasks when organizing work at a Russian language lesson are given.

Key words:  teaching methodology; CDF; subject deficit; professional deficit.