ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОВОЙ КОНТЕКСТ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ УЧАСТНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ

О.А. Милькевич
💾 ЦЕННОСТНО-СМЫСЛОВОЙ КОНТЕКСТ ВЗАИМОДЕЙСТВИЯ УЧАСТНИКОВ ОБРАЗОВАТЕЛЬНЫХ ОТНОШЕНИЙ
Государственный гуманитарно-технологический университет

Аннотация. Актуализация взаимодействия участников образовательных отношений как механиз­ма решения задач государственной образовательной политики, определяет необходимость характери­стики его ценностно-смыслового контекста. В статье представлены результаты эмпирического исследо­вания изменения ценностей семьи, детства и образования, в котором приняли участие 630 чел., в том числе: обучающиеся учреждений общего и профессионального образования - 120 чел., специалисты учреждений общего и профессионального образования - 220 чел., родители обучающихся - 290 чел. (г.о. Орехово-Зуево). Сформулированные выводы значимы с позиции построения прогноза развития образования как социального института и определения способов организации взаимодействия участ­ников образовательных отношений.
Ключевые слова: ценности и смыслы; образовательные отношения; участники образовательных отношений; взаимодействие.

SUMMARY

VALUE-SEMANTIC CONTEXT OF INTERACTION BETWEEN PARTICIPANTS IN EDUCATIONAL RELATIONS 
О.А. Milkevich
State University of Humanities and Technology

Abstract. The actualization of the interaction between participants in educational relations as a mechanism for solving the problems of state educational policy determines the need to characterize its value-semantic context. The article presents the results of an empirical study of changes in the values of family, childhood and education, in which 630 people took part, including: students of institutions of general and vocational education - 120 people, specialists of institutions of general and vocational education - 220 people, students’parents - 290 people (the town of Orekhovo-Zuevo). The formulated conclusions are significant from the standpoint of constructing a forecast of the development of education as a social institution and determining the ways of organizing the interaction between participants in educational relations.
Key words:  values and meanings; educational relations; participants in educational relations; interaction.